McLaughlin-Levrone pecah rekod dunia dalam 400 lari berpagar di ujian kelayakan Olimpik AS

Rekod baru dicatat semula pada hari terakhir Ujian Kelayakan Olimpik AS di Hayward Field di Eugene, Oregon pada hari Ahad (30 Jun). Rekod kejohanan pecah dalam setiap acara akhir trek, yang memuncak dengan Sydney McLaughlin-Levrone memecahkan rekod dunia dalam acara 400m lari berpagar wanita.

McLaughlin-Levrone mengejutkan dengan catatannya 50.65, memperbaiki rekod sebelumnya sebanyak 0.03. Orang ramai kini telah menyaksikan dia memecahkan rekod dunia di Hayward Field empat kali sepanjang kariernya.

“Saya rasa ada sesuatu yang sangat menarik tentang mencuba untuk memperbaiki sejarah dalam apa jua kapasiti,” kata McLaughlin-Levrone. “Itu sentiasa sesuatu yang saya perhatikan, dan saya bersyukur bahawa setakat ini kami telah dapat meneruskannya.

“Saya ingin mencatat di bawah 50 pada satu ketika,” katanya apabila ditanya seberapa pantas dia boleh pergi. “Saya tidak tahu jika itu tahun ini, saya tidak tahu jika itu tahun depan, tetapi sentiasa berusaha, melihat apa yang mungkin, dan terus memperbaiki.”

Dengan kemenangannya, McLaughlin-Levrone mengesahkan tempatnya dalam pasukan Olimpik ketiganya.

Di belakangnya, Anna Cockrell dan juara NCAA Jasmine Jones mencatat PB masing-masing 52.64 dan 52.77 untuk mendapatkan tiket ke Paris. Shamier Little berada di tempat keempat dengan 52.98, menandakan kali pertama dalam sejarah, empat wanita selesai dalam masa kurang dari 53 saat dalam mana-mana perlumbaan 400m lari berpagar.

Pemenang pingat perak Olimpik Rai Benjamin mencatatkan masa 46.46 yang terbaik di dunia untuk memenangi acara 400m lari berpagar lelaki.

“Ia akan menjadi fenomenal di Paris,” kata Benjamin, yang memegang rekod Amerika Utara 46.17. “Satu pertemuan pada satu masa, satu pusingan pada satu masa, dan jika keadaan betul, dan situasinya betul, akan ada bunga api.”

CJ Allen selesai di tempat kedua dengan 47.81 dan pemenang pingat gangsa dunia Trevor Bassitt berada di tempat ketiga dengan 47.82, kedua-duanya catatan terbaik musim ini.

Pemenang tempat keempat dalam kejohanan dunia dalam dewan Masai Russell mempunyai perlumbaan terbaik dalam hidupnya dalam acara 100m lari berpagar wanita, mencatatkan masa 12.25 yang terbaik di dunia untuk mencatatkan rekod kejohanan dan bergerak ke tempat kelima dalam senarai sepanjang masa dunia.

“Ia hanya pengesahan bahawa saya berada di tempat yang betul,” kata Russell. “Saya memberitahu diri saya bahawa saya layak untuk menang, saya layak berada di sini, saya layak menjadi atlet Olimpikā€¦ Saya adalah juara Ujian Olimpik dan saya bersedia untuk menjadi juara Olimpik seterusnya.”

Bersama Russell ke Paris adalah juara dalam dewan AS 2023 Alaysha Johnson, yang berada di tempat kedua dengan PB 12.31, dan juara NCAA Grace Stark, yang mencatat masa yang sama di tempat ketiga. Juara dunia 2019 Nia Ali (12.37) dan bekas pemegang rekod dunia Keni Harrison (12.39) berada di tempat keempat dan keenam. Ia adalah kali pertama dalam sejarah bahawa enam wanita selesai dalam masa kurang dari 12.40 dalam perlumbaan 100m lari berpagar.

Acara 800m lelaki menyaksikan ketiga-tiga pemenang podium mencatat masa di bawah 1:44. Juara dalam dewan dunia Bryce Hoppel mencatatkan PB 1:42.77 iaitu hampir setengah saat untuk memecahkan rekod kejohanan lama Johnny Gray 1:42.80.

Masa Hoppel adalah keempat terpantas di dunia tahun ini dan mengangkatnya ke tempat ketiga dalam senarai sepanjang masa AS. Juara jalan raya dunia Hobbs Kessler, rakan latihan Hoppel yang sebelum ini dalam minggu ini layak ke pasukan Olimpik dalam acara 1500m, mencatat PB 1:43.64 untuk menduduki tempat kedua. Brandon Miller selesai di tempat ketiga dengan 1:43.97.

Acara akhir 1500m wanita adalah yang paling bersejarah, dengan lapan atlet teratas semuanya mencatat PB dan selesai dalam masa kurang dari empat minit. Pemenang pingat perak dalam dewan dunia Nikki Hiltz melintasi garisan sebagai juara dengan catatan 3:55.33, PB lebih daripada empat saat yang mengangkat Hiltz ke tempat kedua dalam senarai sepanjang masa AS.

Pemenang pingat gangsa dalam dewan dunia Emily Mackay berada di tempat kedua dengan 3:55.90 dan juara dunia 3000m dalam dewan Elle St Pierre berada di tempat ketiga dengan 3:55.99. St Pierre juga layak dalam acara 5000m, tetapi memberitahu pemberita bahawa dia mungkin hanya akan bersaing dalam acara 1500m di Paris.

Bridget Williams, Katie Moon, dan Brynn King semuanya melompat 4.73m untuk membentuk podium dalam acara lompat galah wanita, dengan penentuan tempat berdasarkan kiraan balik. Juara Pan-American Games Williams berada di tempat pertama, dengan juara bertahan Olimpik Moon di tempat kedua dan King mencatat PB (dan piawaian kelayakan Olimpik) di tempat ketiga. Pemenang pingat perak Olimpik dan juara dunia dalam dewan dua kali Sandi Morris berada di tempat keempat dengan 4.68m.

Grant Fisher, pemenang acara 10,000m lelaki, menambah gelaran 5000m pada namanya pada hari Ahad, memenangi dengan catatan rekod kejohanan 13:08.85.

Juara NCAA Salif Mane melompat ke hadapan dengan percubaan pertamanya dalam acara akhir lompat kijang lelaki dan tidak pernah menoleh ke belakang. Dia memastikan kemenangan dan piawaian kelayakan Olimpik dengan PB 17.52m.

Di tempat lain, pemenang pingat perak dunia dalam dewan Shelby McEwen melompat 2.30m untuk memenangi acara lompat tinggi lelaki, manakala finalis dunia Daniel Haugh memenangi acara tukul dengan catatan terbaik musim ini 79.51m.

Maggie Malone Hardin memenangi acara lembing wanita pada percubaan pertamanya dengan catatan rekod kejohanan 64.58m. Pemenang pingat perak dunia 2022 Kara Winger, yang baru-baru ini keluar dari persaraan, berada di tempat kedua dengan 62.94m.

Jessi Gabriel untuk World Athletics