Hujan menghalang prestasi, tetapi tidak keteguhan para atlet!

On your mark, Set, .... - 1st Asian Relay Championships 2024 - YouTube

Empat daripada lima acara akhir telah diadakan pada hari kedua yang dibasahi hujan dalam Kejohanan Lari Berganti Asia yang pertama, yang berakhir di Stadium Nasional di sini pada petang Selasa. Dua hari pertandingan juga termasuk perlumbaan berasingan untuk atlet Remaja Thai. Sesi pembukaan pada hari Isnin hanya menyaksikan kategori “Universal” bersaing dalam lari berganti 4 x 400m. Sebanyak lima rekod kebangsaan baru telah dicipta dalam perlumbaan berganti yang lebih panjang, tiga oleh pasukan dari Vietnam, manakala India dan Qatar mencatatkan dua lagi. Berikut adalah ulasan mengikut acara dari kejohanan tersebut.

Lari Berganti Campuran 4 x 400m:

Diadakan pada hari pertama (20 Mei) kejohanan. Aruna Dharshana dari Sri Lanka (46.12 saat) cuba memberi kelebihan kepada pasukannya di hadapan Muhammed Ajmal dari India (46.18 saat). Pada pusingan kedua, Jyothika Sri memotong Sayuri Mendis pada 600m dan Pasukan India tidak menoleh ke belakang selepas itu. Namun, masalah timbul semasa “masuk ke dalam” apabila Jyothika membuang beberapa saat berharga untuk masuk ke lorong dalam. Amoj Jacob memperluaskan jurang pada pusingan ketiga yang pantas, tetapi selepas pusingan akhir yang cemerlang, penutup Subha Venkatesan melambatkan sedikit pada peringkat akhir perlumbaan. Kuartet itu memperbaiki rekod kebangsaan kepada 3:14.12, tetapi saat-saat yang terbuang membuat mereka di bawah masa yang diperlukan untuk memastikan tempat di Sukan Olimpik Paris akan datang. Pasukan Sri Lanka tamat di tempat kedua dengan 3:17.00, manakala Vietnam meraih pingat gangsa dengan rekod kebangsaan 3:18.45. Pasukan Qatar juga mencatatkan rekod kebangsaan dengan masa 3:34.97, walaupun tamat di tempat kelapan.

Lari Berganti Wanita 4 x 100m:

Selepas memasuki lorong yang ditetapkan, pasukan-pasukan dipanggil untuk berlindung kerana hujan lebat pada petang hari kedua. Kuartet China termasuk tiga daripada empat ahli dari pasukan yang memenangi emas di Sukan Asia Hangzhou tahun lalu – Liang Xiaojiang, Wei Yongli, Yuan Qiqi – dan Li Yuting, yang membawa pasukan kebangsaan ke kemenangan di Sukan Universiti Dunia 2023 di Chengdu menjadikannya pasukan yang kukuh. Pasukan tuan rumah Thailand berusaha sedaya upaya untuk mengejar mereka tetapi akhirnya tamat di tempat kedua dengan masa 44.88 saat berbanding pasukan China dengan 44.16 saat. Pingat gangsa diraih oleh Vietnam dengan 45.17 saat.

Lari Berganti Lelaki 4 x 100m:

Diilhamkan oleh kemenangan pasukan wanita mereka, pasukan lelaki China berlari dengan cemerlang dalam lari pecut berganti. Walaupun pertukaran pertama mereka sedikit perlahan, mereka cepat membetulkan keadaan dan mengambil alih selepas itu. Pasukan lelaki bintang mereka termasuk Wu Zhiqiang, yang berlari pada pusingan pertama. Tiga pelari lain – Deng Zhijian, Yan Haibin, dan Chen Jiapeng – semuanya adalah sebahagian daripada pasukan yang memenangi emas di Sukan Universiti Dunia di Chengdu. Pasukan Korea, terutamanya pelari akhir mereka Ko Seung-Hwan, membuat usaha terdesak untuk merampas kedudukan teratas, tetapi Jiapeng terbang seperti peluru dan menakluk kemenangan dalam masa 39.71 saat sementara pasukan Korea mendapat perak dengan 39.93 saat. Pasukan Hong Kong, China meraih gangsa dengan masa 40.14 saat.

Lari Berganti Wanita 4 x 400m:

India, yang sudah memastikan tempat ke Sukan Olimpik Paris melalui Lari Berganti Dunia di Bahamas adalah pilihan utama sebelum perlumbaan. Namun, keletihan jelas kelihatan apabila pasukan mengambil blok permulaan dalam hujan. Vithya Ramraj, pemenang pingat gangsa Sukan Asia dalam 400m lari berpagar dan ahli pasukan perak 4 x 400m dan lari berganti campuran di Hangzhou membuka perlumbaan untuk mereka. Tetapi semua orang di Stadium Nasional terkejut melihat Nguyen Thi Ngoc dari Vietnam berlari pusingan pertama yang cemerlang untuk memberikan pasukannya kelebihan besar pada permulaan. Kebetulan, pasukan Vietnam adalah pemenang emas di tempat yang sama tahun lalu dalam kejohanan Asia. Ngoc, bersama dengan Nguyen Thi Hang dan Hoang Thi Minh Hanh, adalah dalam pasukan yang menang itu. Quach Thi Lan, juara 400m Asia pada 2017 yang menambah satu lagi emas dengan kemenangan dalam 400m lari berpagar di Sukan Asia 2018 di rumah adalah ahli keempat pasukan kuat ini. Usaha berkoordinasi mereka membawa rekod kebangsaan baru dalam 3:30.81, bersama dengan emas. Pasukan India meraih perak (3:33.55) dan Jepun mendapat gangsa dalam 3:35.45.

Lari Berganti Lelaki 4 x 400m:

Pasukan lelaki India, satu lagi yang telah layak ke Paris dari Bahamas, juga mengalami nasib malang malam ini. Sri Lanka, yang seperti Vietnam, mempunyai cerita kejayaan untuk diceritakan dari kejohanan Asia tahun lalu di sini, sekali lagi membuktikan kehebatan mereka. Aruna Dharshana, ahli pasukan yang menang tahun lalu, memimpin perlumbaan dan menyerahkan baton pertama kepada Pasindu Kodikara. Santhosh Kumar memotong pelari Sri Lanka dan memberikan India kelebihan pada akhir pusingan kedua. Mijo Chacko Kurian mengekalkan kelebihan pada pusingan seterusnya dan menyerahkan baton kepada Arokia Rajiv, pemenang pingat gangsa Sukan Asia 400m pada 2014. Walau bagaimanapun, pelari penutup Sri Lanka yang hebat Kalinga Kumarage, yang juga sebahagian daripada pasukan yang menang tahun lalu di Stadium Nasional, meningkatkan tempo untuk mengejar Arokia di garisan penamat dan merampas emas dari India. Pasukan Sri Lanka mencatat masa 3:04.48 berbanding 3:05.76 oleh India. Sekali lagi, Vietnam meraih gangsa dengan masa rekod baru 3:07.37.

Scroll to Top